Stanąłem dziś przed problemem wgrania mojej aplikacji stworzonej w Ionic Framework na kilkuletni już telefon z trochę starszą wersją Androida, a co za tym idzie także wymaganą wersją SDK na którym budowano aplikację. Opiszę co udało mi się po kilku godzinach walki zrobić aby to zadziałało.

Uruchamianie aplikacji na telefonie

Uruchomić aplikację zbudowaną w Ionic Framework możemy na kilka sposobów. Do tej listy dołączyła się opcja przegotowana przez szablon Yeoman. Lista ta, posortowana od najbardziej opakowujących poleceń do najbardziej “niskopoziomowych”, wygląda tak:

  • grunt run
  • ionic run
  • cordova run

grunt run

To polecenie opakowuje polecenie ionic run. Polecenie czyści śmieci powstałe przy poprzednich wywołaniach zadań takich jak run, build czy serve, po czym buduje paczkę. Po jej zbudowaniu i wgraniu jej na telefon dodatkowo obserwuje projekt i w razie zmian powtarza automatycznie ten proces.

ionic run

To polecenie tworzy paczkę i wgrywa ją na telefon. W tle wykonywane jest cordova run.

cordova run

To polecenie wykonuje całe budowanie paczki APK. Na podstawie manifestu jest w stanie określić jakiego ma użyć SDK.

gradle

Uruchomienie powyższych poleceń powoduje uruchomienie narzędzia Gradle (choć można je zmienić na Ant), zbudowanie paczki .apk i wgranie na podłączony do komputera telefon.

Opcja minSdkVersion

Aby uruchomić aplikacje na starszym Androidzie musimy dowiedzieć się jakiemu numerowi SDK odpowiada wersja Androida. Powiedzmy że mamy Androida 2.3.6, a odpowiadająca mu wersja SDK to 9. Apache Cordova domyślnie obsługuje minimalnie wersję 14. A więc mamy problem. Jeśli korzystamy z Gradle możemy przekazać opcję ustawiającą minimalna wersję SDK (z Ant nie działa).

ionic run -- --minSdkVersion=9

Możemy także, aby nie musieć ciągle podawać tego parametru, umieścić to w pliku config.xml naszej aplikacji. Należy dodać taką sekcję:

<platform name="android">
    <preference name="android-minSdkVersion" value="9" />
    <preference name="android-targetSdkVersion" value="9" />
</platform>

Spowoduje to że w pliku manifestu będziemy już mieli zapisane jakiej chcemy używać wersji, ale nadal nie da się wgrać aplikacji na telefon z powodu:

What went wrong: Execution failed for task ‘:processDebugManifest’. Manifest merger failed : uses-sdk:minSdkVersion 9 cannot be smaller than version 14 declared in library [android:CordovaLib:unspecified:debug] Suggestion: use tools:overrideLibrary=”org.apache.cordova” to force usage

Wygląda na to że wystarczy dodać w config.xml taki wpis:

<preference name="tools-overrideLibrary" value="org.apache.cordova" />

lub taki:

<preference name="tools:overrideLibrary" value="org.apache.cordova" />

Niestety to nie zadziała (a w każdym razie długo debugowałem czemu nie zadziała i wygląda na to że nie zadziała i już).

Jedynym wyjściem jest oszukanie Cordovy w taki sposób że wyedytujemy jej plik manifestu i zmniejszymy wartość minSdkVersion. Plik ten znajduje się w katalogu platforms/android/CordovaLib/AndroidManifest.xml.

Po takim zabiegu zobaczymy w końcu BUILD SUCCESSFUL i LAUNCH SUCCESS co oznacza, że możemy się już bawić naszą aplikacją na starszym telefonie.

Przykładowy plik config.xml można znaleźć w repozytorium DDF.